وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است. به عبارت دیگر اگر رتبه‌بندی این سه مورد را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد.

آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش/ در دوران کرونا مدارس را عمدا و باآگاهی بازکردیم

به گزارش قدس آنلاین، یوسف نوری درمورد آسیب‌های کرونا به دانش‌آموزان گفت: قبل از اینکه وزیر آموزش و پرورش شوم یعنی دوم شهریور ۱۴۰۰ مطلبی را با عنوان «کودکان در قفس کرونا» نوشتم آن زمان، مسؤول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم. آنجا به بخش‌های مختلف اثرات کرونا از بُعد روانشناختی و جامعه شناختی پرداخته بودم. در اصطلاح پزشکی یا روانپزشکی، آثار پس از سانحه می‌گویند که ماجرای کرونا، سانحه بزرگی بود و مدرسه را سه سال عملاً تعطیل کرد. با فرض اینکه دانش‌آموزان بهترین شبکه آموزشی را در این فضا داشته‌اند، بر اساس پژوهشی که به سفارش مایکروسافت برای یونیسف انجام شده است، تقریبا می‌شود گفت یک سوم دانش‌آموزان از تحصیل باز می‌مانند که در اینجا منظور از تحصیل، بُعد آموزشی‌اش است. همچنین اختلال در تربیت روانی دانش‌آموزان داشتیم. در سامانه نماد که سامانه بسیار خوبی است، تقریبا یک روندی را در سطح آسیب‌های اجتماعی داریم که در دوران کرونا می‌ببینیم نسبت به سال‌های قبل از کرونا دو برابر شده و به سمت رفتارهای خشونت‌آمیز رفته است.

آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش/ در دوران کرونا مدارس را عمدا و باآگاهی بازکردیم

وی افزود: اولین کاری که انجام دادیم، گفتیم مدارس باید عالما و عامدا باز شود؛ یعنی هم مبنایش علمی بود و هم عمدا می‌خواستیم این کار را انجام دهیم. عمدا برای اینکه همه کشورها باز بودند و نمی‌شود یک فعالیت گسترده را به خاطر یک موضوع محدود کرد. بگذارید مثال بزنم. شاید دیده باشید یکی از اعضای خانواده‌ای فوت کرده و یکی دیگر از اعضای خانواده می‌گوید همه چیز برایم تمام شده است و خودش را در خانه زندانی می‌کند. این اشتباه است و باید به زندگی ادامه داد.

همه دست به دست هم دادند تا مدارس باز شود و برکاتی هم داشت

نوی ادامه داد: برای نظام آموزش و پرورش گهگاهی اتفاق می‌افتد و حوادث غیرمترقبه روی می‌دهد. اما باید با رعایت استلزامات، بچه‌ها به مدرسه بروند؛ برای همین هم با هماهنگی ستاد کرونا و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های کرونا این اقدام آغاز شد؛ آبان ماه سال ۱۴۰۰ خیز اول را وزارت آموزش و پرورش برداشت تا مدارس را در دی ماه باز کند اما متأسفانه موفق نشد. فقط امتحانات دی ماه پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار شد که تعدادشان هم زیاد نبود.

اما نهایتا در ابتدای امسال یعنی از ۱۴ فروردین ماه با همت همه شماها مخصوصا رسانه، رئیس‌جمهور و وزیر کشور و همکاران‌مان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدارس باز شد؛ همه دست به دست هم دادند تا مدارس باز شود و برکاتی هم داشت. البته اتفاقاتی هم رخ داد مثلا همان اوایل یک اتفاقاتی بین معلم و دانش‌آموز افتاد که نمی‌خواهم بگویم چه بود ولی حتی سفر خارجی‌ام را لغو کردم تا به آن موضوع رسیدگی کنم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای همان یک‌سوم دانش‌آموزان که از آموزش جامانده بودند، یکسری اقدامات را انجام دادیم که یکی از آنها طرح جبران و تثبیت یادگیری بود. برای اجرای این طرح، ۱۵۰۰ میلیارد تومان در دولت تصویب شد و جمعیتی حدود ۲ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دادیم. درباره مدارس مناطق عشایری و روستایی باید بگویم، همان اول که به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیتم را شروع کردم، مدارس روستایی و مناطق عشایری را بازگشایی کردیم. آقای رئیس جمهور گفتند این عدالت آموزشی است که مدارس روستاها باز شوند. در ادامه، حلقه کرونا به دلیل اینکه اولیای‌ دانش‌آموزان واکسن زده بودند شکسته شد. ناگفته نماند تمام برنامه بازگشایی مدارس با مشورت دوستان ستاد کرونا بوده اس و با بخش پژوهشی در ارتباط بودیم. ما می‌گوییم عاملانه و عامدانه بازگشایی انجام شده است و بر اساس یافته‌هایی بود که دوستان ما در ستاد کرونا داشتند و هیچوقت به خودمان اجازه نمی‌دادیم بدون مشورت، بازگشایی را انجام دهیم.

وی درخصوص افزایش فعالیت‌های پرورشی بیان کرد: در کنار فعالیت‌های آموزشی، به فعالیت پرورشی توجه کردیم و یک سری رویداد برای خانواده‌ها داشتیم. به عنوان مثال طرح آزادسازی فضاهای ورزشی را اجرا کردیم و مسابقات «دختران و مادران» و «پدران و پسران» را برگزار کردیم. برای معلمان هم برنامه‌هایی را اجرا کردیم مثلا مسابقات ورزشی معلمان را برای حدود ۱۴۰ هزار نفر اجرا کردیم که معلمان در بخش‌های منطقه‌ای و استانی شرکت کردند و در نهایت ۳ هزار نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند. برای دانش‌آموزان جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی و المپیادهای درون مدرسه‌ای را برگزار کردیم که همچنان ادامه دارد؛ مثلا مسابقات قرآن دانش‌آموزان سازمان استعدادهای درخشان برای پسران و دختران به تازگی در گلستان برگزار شد. یا اینکه دانش‌آموزان را به سفر یک روزه بردیم که دو میلیون سفر دانش‌آموز برگزار شد. یک زمانی بررسی کردم که دانش‌آموزان به طور میانگین یک روز اردو می‌روند که خیلی کم است و برای ترمیم آن باید تلاش شود.

نوری عنوان کرد: بچه‌های ما بی‌دفاع بدون هیچگونه دیواره‌ای در فضای مجازی رها بودند. فیلترشکن در اختیار همه به راحتی هست. از آن طرف نشانه‌های نظام سلطه و استکبار جهانی، آنها را چارچوب بندی کرده بود. پس دقت کنید در اتفاقات اخیر باید انتظار چنین رفتارهایی را از بچه‌هایمان می‌داشتیم. بعد از این قضیه، همه صاحبنظران به این نتیجه رسیدند که باید به آموزش و پرورش توجه شود. ما در حوزه دختران قبل از این اتفاقات یک جشنواره ملی با عنوان جشنواره دختران ایران قوی را در قم برگزار کردیم. قرار است این جشنواره در کل استان‌ها هم برگزار شود و دبیرخانه آن هم شهر قم است. برگزاری نمایشگاه‌ها و کارهای اینچنینی هم جزوی از برنامه‌های ما هست که بتوانیم به صورت هدفمند پیش برویم و کار خوبی را انجام دهیم.

آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش/ در دوران کرونا مدارس را عمدا و باآگاهی بازکردیم

نوری درخصوص طرح رتبه بندی معلمان نیز گفت: هدف اصلی رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است. یعنی اگر رتبه‌بندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر بیشتر به بند چهارم آن پرداخته می‌شود. نظرم اطلاع‌رسانی این بند چهار خواسته معلمی نیست اما در رسانه‌ها خیلی برجسته شد. در حال حاضر اگر از دانشگاهیان بپرسید برای یک تعیین و تصویب رتبه استاد دانشگاه حداقل ۱۰۰ نفر ساعت وقت می‌برد. این در حالیست که می‌خواهیم ۹۰۰ هزار معلم را رتبه‌بندی کنیم؛ اواخر مرداد آیین‌نامه ساماندهی معلمان تکمیل شد و معلمان مستندات و مدارک خود را بارگذاری کردند. این بارگذاری با تأخیر تا دهم مهرماه مواجه شد و اکنون هم که از ۱۰ مهر حدود ۴۰ روز می‌گذرد، تعدادی از احکام ماه گذشته صادر شد، تعدادی از احکام این ماه صادر می‌شود و تعدادی از احکام هم، ماه بعد صادر می‌شود. فعالیت در سامانه در حال انجام است؛ معلمان باید مدارک و مستندات خود را بارگذاری و تکمیل کند و بعد از آن، مدیر مدرسه علاوه بر اینکه مدارک را تطبیق می‌کند، باید مشاهدات رفتاری‌اش را هم بنویسد و ارسال کند. برخی از تأخیرات همین است. تعدادی از مدیران هنوز نرسیدند برای همه همکاران مشاهدات رفتاری، ارائه کنند و در سامانه بارگذاری شود. در ادامه، همکاران بخش شایستگی‌های عمومی، همکاران گزینش و حراست باید نظر بدهند. و همچنین ارزیابان باید نظر دهند. آموزش ارزیابان حدود سه ماه طول کشید و حدود ۳ هزار نفر آموزش دیدند که از بین آنها ۲ هزار نفر انتخاب شدند. در حال حاضر هیأت ممیزه‌ها هم در حال فعالیت هستند که رتبه‌ها را تعیین کرده و در نهایت احکام صادر می‌شود.

وی ادامه داد: عتبار رتبه‌بندی معلمان ۳۸ همت(۳۸ هزار میلیارد تومان) است. آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ همت بالاتر نرود و بعد پرداخت‌ها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبه‌های بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبه‌اش را اعلام می‌کنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.